• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Från samtalet till beslut inledande

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Två frågor.

Första gången när du fick inledande - kan du förklara lite mer utförligt det med att dom missade en sak? Du skulle få skattesmäll eller vadå?

Undrar också varför du fick avslag andra gången?

Ska du söka igen?
Antagligen för att de inte kunde bedöma hur stor skatten skulle bli på försäljning av en bostadsrätt.

Avslag andra gången var ”eftersom jag kan betala av allt på 12 år”. Hur de räknat har jag ingen aning om, eftersom skulden inte minskar från månad till månad. Allt går till ränta.

Jag överklagade och fick då motiveringen av rätten att jag borde förhandlat ner räntan.

Så jag kontaktade bankerna och försökte göra det, men fick nej.

Sen ansökte jag igen och väntar nu på svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Antagligen för att de inte kunde bedöma hur stor skatten skulle bli på försäljning av en bostadsrätt.

Avslag andra gången var ”eftersom jag kan betala av allt på 12 år”. Hur de räknat har jag ingen aning om, eftersom skulden inte minskar från månad till månad. Allt går till ränta.

Jag överklagade och fick då motiveringen av rätten att jag borde förhandlat ner räntan.

Så jag kontaktade bankerna och försökte göra det, men fick nej.

Sen ansökte jag igen och väntar nu på svar.

Hann du få förslaget eller kom avslagen före?
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Hann du få förslaget eller kom avslagen före?
Första gången när de klantade sig hann jag få det.

Andra gången fick jag avslag en dag efter samtalet. Jag ringde och försökte få besked om hur de räknat, men handläggaren hänvisade bara till ett datorprogram som de använder som beslutsstöd. Jag fick ett screenshot på resultateäkningen från det.

Men programmet visar inte HUR det har räknat och när jag tyckte att programmet hade fel så skrattade nästan handläggaren åt mig. Det hade ingen betydelse att jag skickade in en Excel-uträkning som visade månad för månad att deras uträkning var helt orimlig, eftersom beslutet redan var fattat.

(Däremot visade prognosverktyget på deras hemsida samma sak som min uträkning. Dvs ingen förändring på 10 års betalningar.)
 

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Hej!

Jag är ny här på forumet.

Jag sökte skuldsanering, blev uppringd av en handläggare för en vecka sedan förklarade min situation.
Jag har svarat på några frågor i som jag fick av handläggaren, men fortfarande har jag inte fått ett besked.

Varför dröjer kronofogden med ett besked till mig ?

Ni som har sökt skuldsanering.

Hur lång tid tog det från ett samtal till ett besked antingen Ja eller nej på inledande skuldsanering ?

Tacksamma för svar
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Hej!

Jag är ny här på forumet.

Jag sökte skuldsanering, blev uppringd av en handläggare för en vecka sedan förklarade min situation.
Jag har svarat på några frågor i som jag fick av handläggaren, men fortfarande har jag inte fått ett besked.

Varför dröjer kronofogden med ett besked till mig ?

Ni som har sökt skuldsanering.

Hur lång tid tog det från ett samtal till ett besked antingen Ja eller nej på inledande skuldsanering ?

Tacksamma för svar
För mig tog det flera veckor
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Ansökan nov-16, första samtal februari (2017), inledande maj-17 o beslut sept-17.
Så hav tålamod!
 
Senast ändrad:

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Första samtal februari (2017), inledande maj-17 o beslut sept-17.
Så hav tålamod!
Menar du från första samtal till inledandet 3 månader ?

Varför ?

Jag har läst på forumet att de festa får besked samma dag när de blir uppringda av handläggaren eller dagen efter.

Vad är anledningen till att det dröjer 3 månader från första samtal till inledandet ?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Menar du från första samtal till inledandet 3 månader ?

Varför ?

Jag har läst på forumet att de festa får besked samma dag när de blir uppringda av handläggaren eller dagen efter.

Vad är anledningen till att det dröjer 3 månader från första samtal till inledandet ?
Ansökte nov-16 och första samtalet med Skusan var i februari-17. Vi hade sen flera kontakter både via mail o telefon tills vi fick besked via telefon att vi fått inledande. Han gjorde en noggrann utredning helt enkelt och det tycker jag är bra.
Sen tog det till sep-17 (med sommarsemestrar emellan förstås) innan vi fick samtalet att de beslutat att bevilja sanering.
Tror faktiskt inte att de flesta får besked samma dag.
Men som sagt...Det är 6-7 år sen nu för vår del o mkt ändras.
 

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Hej!
Ni som fick första samtalet,
Min handläggare ställde mig 6 frågor, jag besvarade allihopa och fick följd frågor besvarade även de frågorna, sen passerar det en vecka utan att jag får ett besked tar kontakt med handläggaren via mejl då får jag ytterligare en följdfråga.
Har ni också haft en jobbig handläggare eller hur var er handläggare på skuldsaneringen ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp